Hur ska du tänka om du vill sälja din bostad i tider av stigande räntor och skenande inflation? Trots oron i omvärlden har du chans att göra en bra affär. I den här artikeln får du handfasta tips för att göra en så bra försäljning som möjligt.
Stigande räntor, inflation och oro i omvärlden gynnar knappast bostadsmarknaden. Många som just nu vill sälja sin bostad får kanske därför räkna med att det handlar om att minimera en förlust snarare än maximera en vinst. Dock är ingenting omöjligt. Här följer några tips att tänka på till dig som vill hitta mäklare och sälja ditt hem med vinst.
Sjunkande bostadspriser
Priserna på bostäder har på bara några månader sjunkit med ungefär 7 procent För dig som vill kunna sälja din bostad och gå med vinst ser utsikterna därför, som nämndes tidigare, just nu tyvärr ganska dåliga ut. Thierry Asso, fastighetsmäklare, säger till DN att ”Det tar längre tid att sälja och man får inte lika stora budgivningar som man varit van vid de senaste åren”. Hur ska du gå tillväga för att gå med så liten förlust som möjligt, eller ha en chans att trots läget faktiskt gå med vinst på bostadsaffären?
Ta fasta på de klassiska knepen
Även med rådande omvärldsläge gäller i princip samma knep som alltid för att genomföra lyckade bostadsaffärer. Det gäller helt enkelt att du gör din bostad så attraktiv som möjligt. Om bostaden dessutom har ett attraktivt läge så ökar förstås dina chanser ytterligare. David Hugoh som är en mäklare med många års erfarenhet ger i tidningen Café sina bästa tips på en lyckad bostadsaffär.
- Genomför homestyling och låt bostaden vara möblerad.
- Genomför öppna visningar – ju fler som ser bostaden desto bättre.
- Renovera med måtta, måla om är bra, men en större renovering är sällan värd priset.
- Använd många ljuskällor då detta uppfattas som mer inbjudande.
- Välj en mäklare som är lokalt förankrad i området där du säljer bostaden.
Det kan vara värt att kort utveckla den sista punkten. Att välja en mäklare som har koll på området där bostaden ligger gör att denne kan göra bättre reklam för lokalområdet. Det låter helt enkelt mer trovärdigt när någon som vet vad den pratar om nämner positiva saker om bostadens närområde.